I samarbeid med ROS utviklet vi den digitale kampanjen «Si det til noen».
Kampanjen satte søkelys på problemer som kan oppstå når forholdet til mat og kropp blir vanskelig.
Målet med kampanjen var å få flere unge til å prate om disse problemene. Enten ved å ta kontakt med ROS´ anonyme chatte-tjeneste på nettros.no, eller åpne seg til noen man stoler på. Ingen problemer er for små og ingen spørsmål er dumme.
Under emneknaggen #førstesteget inviterte vi Helsesista, Linnea Myhre, Gisle Agledahl og flere andre unge forbilder, til å oppfordre ungdom til dele tankene sine med noen. Kampanjen ble delt i deres sosiale medier, samtidig som emneknaggen ble brukt på flere av profilenes innlegg.
ROS-kampanjen ble en stor suksess. I løpet av kampanjeuken økte antall henvendelser med 179 prosent både på chat, telefon og henvendelser til rådgivere. Tilbakemeldingen fra ROS var at denne kampanjen traff på målene som satt, der hovedmålet var holdning- og atferdsendring hos unge mellom 12-22 år. Den bidro også til større kjennskap og kunnskap til ROS´ tjenester.