Hvordan kan kommunikasjon bidra til å gjøre forskning synlig og relevant? Vi holdt kurs om god forskningskommunikasjon til forskningsgruppen STAR (Sports Traumatology and Arthroscopy Research group) fra Universitetet i Bergen.
Gruppen, som forsker på ledd, sportsskader og tilstander i kneet, har ambisjoner om å vise verdien av arbeidet sitt for en større målgruppe. På Vestlandet har vi mange sterke forskningsmiljøer. Noen kjenner vi godt til, mens andre lett forsvinner under radaren. Hvordan kan de som driver med forskning, som vanligvis ikke er synlige i mediebildet, bruke kommunikasjon som verktøy for å skape større bevissthet om forskningen sin, slik at samfunnet tar den i bruk?
For å nå ut til de rette målgruppene må du blant annet koble målgrupperettede budskap til tall og fakta, fortelle de gode historiene som skjuler seg bak tallene, vise verdien som forskningen gir for dem som skal ta den i bruk, og ikke minst – bruke ord og begreper som alle forstår.
Vi diskuterte hvordan STAR kan gjøre forskningen mer forståelig, tilgjengelig og relevant for interessentene og publikum. Vi gikk gjennom en rekke eksempler på aktører som har lykkes med å finne sin stil og tone, og lignende miljøer som har en troverdig og engasjerende tilstedeværelse i digitale kanaler.